Už v pátek po poledni jsme v zácpě při příjezdu na okruh pochopili, že
je něco jinak než obvykle. Před námi stál Porsche 911 a před ním nějaký
starší Lotus, za námi Aston Martin a hned za ním Alfa Romeo Spider. V
protisměru projela Cobra a za ní starší Ferrari. Tak vypadala ta zácpa
celá. Bylo nám líto, že máme „obyčejné“ auto, příště to určitě
napravíme.
Po troše zmatků a vyptávání (nikdo z organizátorů nemluví anglicky)
jsme našli náš kemp (Beausejour). Byla to louka někde
uprostřed okruhu, kde u příjezdové cesty stálo několik buněk, ve
kterých byly toalety a sprchy. Zvláštností bylo, že fronta stála jen u
pánských toalet. Mojí ženu to tak potěšilo, že si to vyfotila. V kempu
bylo dobře slyšet jak piloti prohání auta po trati. Dráha vede kolem ze
tří stran a tak si zvuku závodních motorů užijete i ve stanu.
Rychle jsme postavili stan a zjistili, že na louce fouká překvapivě
silný vítr. Museli jsme náš chatrný stan přestěhovat do závětří, jinak
by nevydržel. Pak už jsme konečně vyrazili do víru dění. Popojeli jsme
autem na parkoviště (parc bleu) a došli ke vchodu. Později jsme
zjistili, že do kempu jezdí od tribun vláček, ale v kempu to není nikde
napsané.
U vchodu jsme koupili vstupenky do paddocku (depa), které z nějakého
důvodu nebylo možné zakoupit předem přes internet, a vstoupili jsme do
automobilového ráje. Ze všeho nejdřív jsme vyrazili na tribunu u
zatáčky Porsche (jižně od hlavní tribuny). Měli jsme zakoupené lístky
na tribunu, ale v pátek je nikdo nekontroloval. Vyzkoušeli jsme
postupně několik tribun a nejlepší je asi tribuna Dunlop.
Poznámka: Vstupenky na tribunu platí pro jednu konkrétní tribunu podle
čísla uvedeného na lístku a v sobotu a v neděli se na jinou tribunu
nedostanete. Ani na internetu, ani na místě, jsem nenašel žádnou mapku
s označením tribun. Když jsem lístky na internetu objednával, nebyla
tam žádná možnost výběru, na kterou tribunu chci. Zdá se, že je to
rozdělené podle toho, ze které země se do objednávkového systému
přihlásíte, protože na naší tribuně bylo hodně Čechů. Číslo tribuny
vidíte poprvé až když přijdou lístky poštou.
Po chvíli nás omrzelo koukat se pořád ze stejného místa a vyrazili jsme
dál. Všechny divácké prostory kolem trati mimo tribuny jsou volně
přístupné se základní vstupenkou. Svahy kolem klesání za obloukem
Dunlop jsou asi vůbec nejlepší, je tu vidět na sérii několika zatáček a
dá se tu najít i takové místo na focení, že auta nejsou za dráty. Kolem
trati je totiž všude vysoký plot a jen někde se podaří, že vidíte na
trať nad dráty. Pro focení to chce docela dlouhý teleobjektiv a přitom
někdy by se hodilo prostrčit objektiv okem plotu. To jsou docela
protichůdné požadavky a můj Canon splňoval oba jen zčásti. Občas jsem
si potřeboval plivnout pod nohy abych mohl fotit přes plot.
Na dráze probíhal trénink a tak jsme se jali studovat startovní listinu
a identifikovat jednotlivá auta.
Za chvíli jsme se zorientovali v autech na dráze a každý si našel
nějakého favorita. Stará závodní auta jsou v tempu na trati neskutečně
krásná. Líbila se moc i mojí ženě, která jinak není velkým fandou
automobilových závodů. Říká, že vypadají jako krásné hračky.
Motoristický fanoušek je unesen krásným zvukem motorů. Tahle auta
nejsou zdaleka tak hlasitá jako dnešní závoďáky, ale zvuk mají krásný.
Nutno říct, že startovní listina je zpracovaná výborně. Ke každé
kategorii je úvodní článek a pak následuje přehled jednotlivých
startujících vozů. U každého startovního čísla je fotka auta a stručný
popis. Jediné, co jsem nenašel, je přehled závodních týmů napříč
kategoriemi.
Závod se jede v šesti kategoriích podle stáří. Závodí týmy, které mají
po jednom autu v každé kategorii. Pro konečný výsledek jsou časy
jednotlivých aut násobeny koeficientem, který zohledňuje jednak stáří
vozu, obsah motoru a jeho původní kategorii (GT, Prototypy). Nedá se
tak předem říci, že zvítězí ten, kdo byl nejrychlejší na dráze. Má to
něco do sebe, protože například v kategorii, kde závodil můj favorit -
MGB, byly také vozy Ford GT40, a ty byly opravdu mnohem rychlejší. Na
dráze závodí vždy jen auta jedné skupiny, krouží asi tři čtvtě hodiny a
pak jde na start další kategorie. Když odjedou všechny skupiny tak jede
znova první a tak dál. Každá skupina má tři rozjíždky a z toho jednu v
noci.
V pauze mezi rozjížďkami bylo dovoleno autům z klubů objet několik kol
po dráze, třeba Ferrari nebo BMW. Někdo jel docela rychle, někdo jen ve
vlažném tempu, ale všichni si to určitě náramně užili. Trať La Sarthe
vede zčásti po veřejné dálnici a je uzavřená jen dvakrát do roka pro
závody 24 hodin (auta a motorky) a navíc jednou za dva roky pro Le Mans
Classic. Jindy se tu svézt nedá. V tom okamžiku mi bylo jasné, že tady
může klub mnohem víc než jednotlivý divák.
Vydrželi jsme u trati až do setmění. Když doburácela ta nejmladší,
takže také nejrychlejší a nejhlasitější skupina, tak jsme se vypravili
do města na večeři. Chtěli jsme něco dobrého a levného. Nakonec jsme
našli u nádraží několik levných hospod a fast food. Naše navigace ve
městě Le Mans moc nefungovala. Věděli jsme sice kde jsme, ale ne kudy
jet. V posledním roce tu museli udělat spoustu nových jednosměrek, o
kterých naše navigace neměla tušení.
V sobotu ráno jsme vyrazili do města a pak na dráhu. Chtěli jsme vidět
start první kategorie. Čtyři starší kategorie startují ve dne způsobem
typickým pro Le Mans - jezdci přeběhnou dráhu, naskočí do aut,
nastartují a vyrazí na trať. Z naší tribuny bylo na start docela dobře
vidět. Po startu jsme vyrazili okukovat auta v depu. Depo je rozdělené
podle kategorií, takže tu vidíte hezky pohromadě všechna auta, která
pak spolu závodí na dráze. Je úžasné, že nás diváky v pohodě nechají
okukovat a fotografovat ta úžasná auta třeba z deseti centimetrů. To se
vám u současných závoďáku těžko podaří. Přitom pro mne jsou Bentley 4.5
litre nebo Porsche 917 rozhodně větší zážitek než nějaké soudobé Audi.
V depu jsme viděli také vůz Škoda 1101 Sport, jediné auto české výroby,
které v tomto závodě startovalo. Bohužel u něj zrovna nebyl
nikdo z pilotů ani z doprovodu.
Kromě depa bylo mnoho dalších zajímavých věcí všude kolem. Třeba jsme
šli po parkovišti a tam jen tak stála nádherná Bugatka nebo kolem nás
projel závodní Mercedes starší než závod v Le Mans. Uvnitř okruhu mají
své vyhrazené prostory jednotlivé značkové kluby jako Ford, Renault,
Porsche, Ferrari. Úžasný byl pohled na parkoviště klubů Ford kde stálo
určitě víc než deset GT40 jeden vedle druhého. V prostoru vyhrazeném
pro Porsche probíhala oslava 60-ti let od založení firmy a měli tam
několik úžasných exponátů. jako malý kluk jsem měl model závodní
911-tky v barvách Martini a teď tady stála v celé své nádheře.
Samozřejmě nás zajímala také britská auta, hlavně MG. Našli jsme
prostor určený pro kluby MG, ale byli jsme trochu zklamaní. Ve srovnání
s jinými značkami tu bylo jen pár aut. Je ale pravda, že některá auta
byly moc hezké kousky. Později jsem se dozvěděl, že letos žádný z
velkých britských MG klubů neorganizoval společnou výpravu na Le Mans
Classic.
Fotil jsem všechno co šlo a byl jsem rád, že mám sebou notebook abych
mohl vyprázdnit paměť na příští den. Kopírování fotek a nabíjení
baterek foťáku jsme provedli při večeři ve fast food na nádraží, kde
nás nechali připojit počítač na napájení.
V neděli dopoledne jsme pokračovali s prohlídkou depa. Je toho tolik,
že se to za dva dny skoro nedá stihnout. Pak se mi podařilo dostat se
při závodu přímo do boxů a tak jsem mohl vidět a fotit závodní týmy v
akci úplně zblízka. Střídání jezdců, signalizace při průjezdu, napínavé
okamžiky při neplánovaných zastávkách, televizní štáby lovící důležité
osobnosti - to bylo prostě úžasné. A navíc když zrovna jela moje
nejoblíbenější skupina. Co víc by si mohl člověk přát? Samozřejmě mohl
- svézt se po dráze, být aktivní součástí toho dění.
Nemohli jsme zůstat až do konce, odjížděli jsme když ještě jezdila
nejmladší skupina.
Bylo nám ale oběma jasné, že jsme tu nebyli naposledy.
Okruh Le Sarthe v jeho současné podobě (převzato z www.lemans.cz)
Komentáře